Головна » Види порушень мовлення у дітей
Види порушень мовлення у дітей

Види порушень мовлення у дітей

Мовлення – це складний процес, який є невід’ємною частиною нашого життя. Воно допомагає виражати свої думки, емоції, потреби та взаємодіяти з іншими людьми. Проте внаслідок різних факторів інколи виникають порушення мовлення, які можуть мати як тимчасовий, так і хронічний характер. В будь-якому випадку цей стан потребує уваги фахівців, наприклад, логопедів, дефектологів або неврологів. Тож розглянемо основні прояви та тривожні сигнали, які вказують на необхідність звернення до фахівця.

Класифікація порушень мовлення

Порушення мовлення поділяються на кілька видів залежно від причин виникнення, характеру проявів та стадії розвитку. Основна класифікація включає наступні групи.

Порушення звуковимови (фонетико-фонематичні порушення)

Цей вид розладу пов’язаний із неправильним вимовлянням звуків або їх заміною іншими. Наприклад, заміна звуків «р» на «л» (картається – «калтається») чи «ш» на «с».

Поширені причини фонетико-фонематичних порушень:

  • недостатній розвиток мовленнєвого апарату;
  • анатомічні аномалії, наприклад, коротка вуздечка язика;
  • недостатність фонематичного слуху.

Методи корекції в такому випадку зазвичай включають вправи на розвиток артикуляційного апарату, корекцію звукопродукції за допомогою логопедичних занять.

Афазія

Афазія – це порушення мовлення, яке виникає внаслідок ураження мозкових ділянок, відповідальних за мовну діяльність. Вона може проявлятись у вигляді втрати здатності говорити, розуміти мову чи повторювати слова.

Можливі причини афазії:

  • черепно-мозкові травми;
  • інсульти;
  • захворювання головного мозку (наприклад, пухлини, енцефаліт).

Лікування залежить від ступеня важкості ураження та може включати медичне втручання, роботу з логопедом і неврологом. Схема корекції підбирається індивідуально.

Заїкання (логоневроз)

Логоневроз – це розлад темпу, ритму й плавності мовлення, що проявляється в повторенні звуків, слів або їх тривалому промовлянні із запинками. Людина з таким порушенням може зазнавати дискомфорту під час спілкування, що в подальшому нерідко позначається й на самооцінці та впевненості в собі.

Серед можливих причин заїкання варто виділити:

  • сильні емоційні потрясіння в дитинстві;
  • генетична схильність;
  • неврологічні розлади.

Методи корекції логоневрозу можуть включати дихальну гімнастику, артикуляційні вправи, психологічну підтримку, музичну терапію та ін.

Дислалія

Дислалія – це порушення, за якого людина неправильно вимовляє окремі звуки при нормальному слуху та структурі мовного апарату. Зазвичай зустрічається у дітей.

Спровокувати дислалію можуть такі фактори:

  • неправильна артикуляція;
  • несформовані мовленнєві звички.

Лікування дислалії зазвичай включає логопедичну роботу над правильною вимовою звуків та розвитком мовленнєвої моторики.

Дизартрія

Дизартрія пов’язана з ураженням центральної або периферичної нервової системи, що викликає порушення координації мовленнєвого апарату. Людина з таким розладом має нечітке або незрозуміле мовлення.

Причини дизартрії:

  • церебральний параліч;
  • інші неврологічні захворювання.

Для лікування використовується медикаментозна терапія, вправи на розвиток артикуляційної моторики.

Алалія

Алалія – це недорозвинення або відсутність мовлення через порушення функцій центральної нервової системи. Виділяють моторну (неможливість говорити) та сенсорну форму (нездатність розуміти мову).

Спровокувати такий розлад можуть:

  • патології розвитку плода;
  • важкі пологи;
  • травми або важкі хвороби в ранньому дитячому віці.

Лікування вимагає тривалої логопедичної роботи, виконання вправ на стимуляцію мовленнєвої діяльності та сенсомоторний розвиток.

Дислексія та дисграфія

Дислексія проявляється у вигляді сплутаності літер, пропусків або перестановки частин слова під час читання, тоді як дисграфія викликає труднощі з правильним написанням слів, складів і навіть окремих букв. Обидва типи розладів потребують комплексного підходу, що зазвичай включає логопедичну допомогу, спеціальні навчальні методики та роботу з психологом.

Серед можливих причин:

  • неврологічні порушення;
  • спадкові фактори.

Методи корекції можуть включати вправи для розвитку фонематичного слуху, графомоторних навичок, логопедичну терапію. Більше про інші види порушення мовлення можна дізнатися за посиланням https://dvclinic.com.ua/uk/rech/klassifikacziya-rechevyh-narushenij/.

Причини порушення мовлення

Причини мовленнєвих розладів можуть бути різними та залежать від поєднання багатьох факторів. Органічні причини включають травми, захворювання та вроджені дефекти, які впливають на будову та функціонування мовленнєвого апарату чи центральної нервової системи. 

Функціональні порушення часто зумовлені неправильним розвитком мовлення, стресовими ситуаціями або несприятливими екологічними умовами. Особливе значення мають такі фактори ризику, як відсутність належного мовленнєвого середовища, недостатнє спілкування з дитиною, психоемоційні перевантаження, інфекційні чи неврологічні хвороби, перенесені в ранньому дитинстві. Такі обставини можуть гальмувати розвиток мовлення та формувати серйозні розлади.

Методи корекції та реабілітації

Для кожного типу порушення мовлення існує свій набір методів, спрямованих на подолання проблем та розвиток навичок комунікації. Індивідуальні заняття з логопедом відіграють ключову роль у правильній постановці звуків, розвитку артикуляційних та дихальних навичок, що покращує чіткість мовлення. Фізіотерапія, зокрема електростимуляція та масаж, спрямована на стимуляцію нервової системи та поліпшення роботи мовленнєвого апарату, особливо при неврологічних порушеннях.

Психотерапія допомагає подолати страх перед спілкуванням, що часто супроводжує заїкання або афазію, та підвищити впевненість у собі. Лікувальна фізкультура, зокрема вправи на розвиток координації, дихання та дрібної моторики, стимулює загальний розвиток організму та сприяє гармонійному функціонуванню мовленнєвої системи.

У багатьох випадках також важливим є застосування спеціалізованих ігрових методик, роботи з комп’ютерними програмами або групові заняття, які розвивають мовленнєві та соціальні навички. Комплексний підхід дозволяє досягти значних результатів у корекції мовленнєвих порушень. Отримати кваліфіковану допомогу при порушенні мовлення дітям будь-якого віку, а також дорослим, можна в Центрі нейрофізіології Development Clinic https://dvclinic.com.ua/uk/.

Порушення мовлення – це не вирок, а проблема, яку можна подолати. Своєчасна діагностика, підтримка батьків і фахівців здатні допомогти дитині або дорослому досягти успіхів у вирішенні труднощів. Головне – не ігнорувати проблему та своєчасно звертатися за кваліфікованою допомогою.

Прокрутка до верху